F2, 48-1 Jahamunro (Changseong-dong 98-19), Jongro-gu, Seoul, Korea 

wednesday - Sunday, 12 - 7pm

Closed on every Monday, Tuesday

대한민국 서울특별시 종로구 자하문로 48-1

(창성동 98-19) 2층

수 - 일 12:00-7:00pm

매주 월요일, 화요일 휴관

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권혁
Kwon Hyuk

권혁 <Controlled and Uncontrolled>

Kwon Hyuk <Controlled and Uncontrolled>

2017. 4. 7 Fri ~ 2017. 4. 29 Sat

Opening Reception 2017. 4. 7 Fri 6pm

Artist Talk 2017. 4. 15 Sat 4pm

​패널_오세원 씨알 콜렉티브 디렉터

스페이스 윌링앤딜링은 2017년 4월 7일부터 4월 29일까지 권혁 작가의 작업 세계를 소개하는 <Controlled and Uncontrolled>전을 개최한다. 권혁 작가는 주로 스티치 기법으로 대상을 재현하였으며 이를 채색된 캔버스와 결합함으로써 여러 겹의 레이어를 만들어내는 독특한 평면 구성을 획득하고 있다. 또한 실과 실이 만나는 견고한 구조를 지어내면서 공간을 분할하는 설치 작업으로 그 조형적 성격을 만들어내기도 하였다. 작가가 꾸준히 관심을 가지고 있는 우주의 유기체적 생명력은 인간의 삶에 대한 의문으로부터 출발하는데, 예기치 않은 사건들로 맞닥뜨리게 되는 다양한 ‘상황’들이 가지고 있는 우연성에 대하여, 그리고 세상의 이치를 대변한다고 여겨지는 다양한 법칙들의 절대성에 대한 의문을 가지고 주변의 여러 현상들을 탐구하고 있다.

권혁 작가는 이번 전시 <Controlled and Uncontrolled>에서는 여러 가지 현상들을 형식화 하는 일종의 실험적인 태도를 가지고 있다. 전시 작품은 크게 평면과 설치 두 가지로 구성되는데, 이 중 평면 작업인 <카오스모스(CHAOSMOS)>시리즈는 우주를 뜻하는 Cosmos와 혼란을 뜻하는 Chaos 의 합성어이다. 캔버스 천위로 페인팅과 실을 함께 사용한 이미지를 보여주는데 추상적이면서도 자연 풍경의 스펙타클한 인상을 만들어내고 있다. 이는 생명의 근원으로서 물의 이미지를 다루었던 태도의 연장으로, 광활한 바다의 강렬하고 거친 인상을 내뿜는 이미지들을 연상시킨다. 이들 시리즈에 페인팅과 겹쳐진 스티치 기법으로 만들어지는 이미지는 반복적인 패턴에 가까운데, 회화로 전달되는 몸의 움직임과 정적이면서도 반복적인 실과 캔버스 간 구조적으로 엮어가는 과정에서 발생하는 시간성으로부터 또 다른 차원의 질서를 생성해 나가는 것을 볼 수 있다. 작품 <숨 (BREATH)>은 실과 페인팅, 그리고 공간과의 조합으로 만들어진 조형 설치 작업이다. 눈으로 보이지 않는 공간을 캐스팅하는 작업으로서 풍선과 실, 그리고 페인팅을 이용하여 만들어낸 형태들로 이루어져 있는데, 팽창시켰다가 다시 응축되는 풍선 위로 실과 페인팅이 굳어가는 과정에서 만들어지는 비정형의 형태들은 작가가 염두에 두고 있는 무질서한 현상들과 그 이면에 존재하는 모종의 질서를 인식하게 한다.

Kwon Hyuk had mostly created her early works by stitching technique, combining the stitched object onto a painted canvas. Thus, various layers form unique composition. These works are also deemed formative in character, since the encounter of threads create solid structure, an installation work dividing the space. After her early days, Kwon has been constantly interested in the invisible element such as energy(spirit), and minute units which compose the material, as well as natural phenomena, etc. Such interest in cosmic organic vitality triggers Kwon to begin with her questioning the human life. Her exploration into the realm of all kinds of phenomena involves studying the coincidental character of various unexpected ‘situations’ that people encounter, and the absoluteness of all the different principles that are deemed representing the logic of our world. At a glance, this seems to reflect a colossal dimension and abstract viewpoint such as ‘universe’ and ‘law of nature.’ However, the intervention of the artist’s body along with meditative process entailing repetitive actions, are directly linked to a rather practical attitude which is concluded by observation and analysis of the world. Therefore, her works depart from the macro perspective going toward the origin of existence, reflected by micro clues that are discovered during the itinerary. Finally, Kwon strives to arrive with conclusions that are rooted in real life through her works.

In the exhibition <Controlled and Uncontrolled> at Space Willing N Dealing, Kwon Hyuk has shown a sort of experimental attitude of formalizing various vague and abstract phenomena. The exhibited works consist of canvas works and installation works. The CHAOSMOS series on the canvas has combined Cosmos and Chaos in the title. On the canvas, abstract images are created both with thread and paint which remind us of the vast and spectacular expanse of the rough sea. The style is not quite different from her attitude found in 2011 through her charcoal drawings depicting the flow of water, The images shown in repetitive pattern are created by stitches combined with paint on the canvas. The traces made by actions of the artist being conveyed as the painting, and the repetitive process of interweaving the thread on the canvas, create a certain temporality. From this, a growth of a different level of order can be observed. That is, this series is composed of two steps, of which the first step is the coloring process which entails a coincidental effect. The images are created by actions of mixing and dripping paint, resulting in a sort of ‘phenomenon' caused by the artist's corporeal action. The abstract images created by the coincidental effect caused by the traces of such action on the canvas are forms that are beyond the realm of the artist's control. The next step is the stitch using a sewing machine, of which Kwon controls over the direction and shape to create an expanded pattern of thread.

 

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