top of page
권혜성
권혜성_웹포스터.jpg

우산 없는 사람들


권혜성


2024. 3. 22 FRI ~ 2024. 4. 19 FRI

동양화와 서양화의 융합 형식을 선보이는 권혜성 작가에게 그림의 대상은 일상 속 풍경으로부터 출발한다. 작가가 사용하는 회화적 요소는 ‘선’이다. 작가는 주관적인 관점으로 관찰한 인상적인 장면 혹은 상황으로부터 흘러나온 에너지를 감지하듯 선을 그려낸다. 따라서 선으로 가득한 화면을 완전한 추상이라 하기엔 그 대상과 형태는 분명 존재하고 있다. 이번 전시를 위해 작가가 선택한 풍경은 바람으로 인해 출렁거리는 들판의 풀밭이다. 너울거리는 풀을 표현하듯 자유롭게 그려진 선들은 캔버스 화면 안에서 여흥처럼 흩날린다.

2024년 3월에 스페이스 윌링앤딜링에서의 개인전 <우산 없는 사람들>에서는 권혜성 작가의 유화 작업을 처음으로 소개한다. 작가는 대학에서는 서양화를 전공했으나 한동안 동양적 선과 검은 먹, 종이의 흡수성, 그리고 자연의 끊임없는 움직임에 심취하여 동양화 형식의 회화를 해왔다. 2020년 스페이스 윌링앤딜링에서의 개인전 <Back Beat!>에서 역시 동양화 형식을 빌어 물과 바람(에 흔들리는 나뭇가지나 잎 등)을 표현했었다. 당시 작가는 “몸에 부딪히고 지나간 각각의 인상들을 어떻게 표현할까(2020년 작가노트 중)”에 대해 심취했다. 해당 전시에 소개됬던 검은 톤의 화면은 먹이 가진 검은색의 다양함과 깊이를 작가가 느끼는 물과 바람의 감각과 병치시켜보고자 하는 의도를 보여주었다.

이번 전시에서 선보이는 화면들은 모두 작가가 산책 중에 마주친 풀밭을 촬영한 하나의 장면속 부분들이다. 전시 준비를 시작하는 처음 단계는 으레 그랬듯 검은 선으로 화면을 만들어갔는데, 조금씩 색을 넣어보기 시작했다고 한다. 오랜만에 유화 물감의 색상과 감촉에 심취하며 그려나가다가 마침내 유화물감을 전체 화면에 사용하였다. 다양한 색채의 선으로 뒤덮힌 화면은 자신이 마주한 풀밭을 그대로 재현한다기 보다는 그 장소 안에서 움직이는 에너지를 표현하는 것에 가깝다고 할 수 있다. 풀들이 바람에 흔들리고 버티는 모습은 환경에 순응하는 동시에 생존하는 에너지이기 때문이다. 사진을 잡은 장면은 순간의 모습이며 그 장면이 지속해서 변하고 움직이는 장소로 인식하는 것이다. 이는 작가 노트에서도 언급하였듯 작가가 정기적으로 하고 있는 반복된 요가 동작이 매번 자신의 몸을 다르게 만들고 그 자세가 달라짐은 느끼며 체험하는 몸의 변화와 다르지 않다. 환경과 체화된 경험들을 하나로 이어가며 그려나가는 작가의 그림은 물질세계에서 정신세계로 확장되어가는 권혜성의 독특한 회화적 태도를 만나게 할 것이다.

For the artist Kwon HyeSeong, who merges Western and East Asian painting styles, everyday landscapes serve as the starting point for her artwork. Central to her artistic expression is the use of 'line' as a pictorial element. The artist employs lines to capture the energy emanating from scenes or situations that leave a strong impression on her subjective viewpoint. As a result, the themes and forms are clearly combined to make the line-filled canvas look like a complete abstraction, but it is also a screen where there is a clear object. In this exhibition, the artist selects landscapes of wind-swept grasslands as her focus. The freely drawn lines, akin to the swaying grass, cascade across the canvas, creating a spectacle reminiscent of nature's playful dance.

In March 2024, the solo exhibition "People Without Umbrellas" at Space Willing N Dealing presents Kwon HyeSeong's oil paintings for the first time. Although the artist initially pursued Western painting during college, she has since delved into the world of oriental lines, black ink, paper absorption, and the dynamic rhythms of nature, adopting the form of Eastern painting. In her previous work, such as "Back Beat!", water and wind (depicted through swaying branches and leaves) were expressed in the style of Eastern painting. During this period, the artist remarked, "How can I convey the myriad impressions that have touched my being?" This fixation led her to explore the rich potential of black tones, evident in the screens featured in the exhibition, which aim to juxtapose the diversity and depth of black hues with the artist's interpretation of water and wind.

 

All the screens showcased in this exhibition depict scenes captured by the artist as she walked among the grass. Initially, the artist followed her usual process of creating screens with black lines, but gradually began to incorporate colors. Over time, she transitioned to using oil paints, ultimately covering the entire screen with vibrant hues and textures. Rather than simply reproducing the grass she encountered, the screens adorned with lines of various colors seem to express the energy pulsating within the environment. This energy mirrors the resilience and adaptability of the grass as it sways and withstands the wind. The scene captured in the artwork represents a fleeting moment in a constantly changing and evolving landscape. As noted by the artist, this perpetual transformation resonates with the continuous changes experienced within the body, where each movement brings forth a different sensation and experience. By intertwining the environment with embodied experiences, the artist's paintings exemplify Kwon HyeSeong's distinctive pictorial approach, which transcends the material realm to explore the depths of the human psyche.

WORKS

권혜성_우산 없는 사람들, Oil on canvas, 193.9x130.3cm, 2024.jpg
권혜성_검은 풀, Oil on canvas, 90.9x65.1cm, 2024.jpg
권혜성_무제1, Oil on canvas, 31.8x40.9cm, 2023.jpg
권혜성_우산 없는 사람들, Acrylic on paper, 53.8x38.8cm, 2023.jpg
권혜성_파랑 풀, Oil on canvas, 45.5x33.4cm, 2024.jpg
권혜성_봄 비, Oil on canvas, 27.3x45.5cm, 2024.jpg

VIEWS

reDSC01055.jpg
reDSC01066.jpg
reDSC01072.jpg
reDSC01070.jpg
reDSC01073.jpg
reDSC01071.jpg
bottom of page