top of page
류민지, 한황수
Ryu Minji, Han Hwangsu_poster.jpg

시선유희

Gaze Play


류민지, 한황수

Ryu Minji, Han Hwangsu


2023. 9. 22 Fri ~ 2023. 10. 29 Sun

전시소개

스페이스 윌링앤딜링에서는 2023년 9월 22일부터 10월 29일까지 류민지, 한황수 2인전 <시선유희>를 개최합니다. 이번 전시는 작가의 개별적 시선에 담기는 이미지의 잠재적 변화에 주목하고 이를 적극적으로 해석, 가공하는 과정으로부터 발생한 결과물을 소개합니다. 풍경이 가지는 시간성을 이미지로서 드러내는 류민지 작가의 회화와, 사물의 고유성을 제거하고 또 다른 대상으로서의 예측불허한 변화 가능성을 사진 매체와 텍스트를 통해 구현해 내는 한황수 작가의 사진 설치 작업은 서로 다르면서도 공통의 맥락을 만들어내고 있습니다. 즉 두 작가는 시각적 레이어를 해체하고 이를 재구성하는 과정에서 그 개념을 공유하면서도 이질적인 결과물을 만들어내고 있습니다. 시선으로부터 받아들인 일차 정보가 작가별로 작동하는 유희적 태도에 의해 전혀 다른 과정에 의해 새로운 결과물을 만들어내며, 관객들로 하여금 스페이스 윌링앤딜링의 전시 공간을 여유롭게 유영할 수 있는 장면을 만들어내게 됩니다.

류민지 작가는 자신의 작업실 건물의 창을 통해 바라본 주변의 풍경을 회화로 다루고 있습니다. 작가는 창틀의 프레임을 통해 바라보게 된 외부 풍경을 캔버스 안으로 옮겨놓고 있습니다. 캔버스로 들어와 재현된 풍경은 실제 창틀 밖으로 시시각각 변하는 풍경을 반복하며 그 미묘한 변화를 포착한 이미지입니다. 변화된 풍경을 보는 순간의 감정, 날씨, 공기의 상태 등은 하나의 장면을 다각적인 모습으로 드러낼 수 있는 조건이 됩니다. 작가의 시선은 매번 변하는 장면을 잡아내면서 이를 미묘한 색감과 질감으로 화면에 옮기는 순간의 감흥에 집중합니다. 작가는 변하는 환경 안에서 발견되는 미세한 변화를 관찰하면서 전형적일 수 있는 풍경화에 대해 특정 감정과 시간, 환경이 개입된 다양한 레이어를 그려냅니다. 같은 장면임에도 불구하고 변화하는 이미지 요소들을 증폭시켜 색다른 모습으로 드러난 화면은 마치 추상적 이미지로 수렴되듯 개인의 주관적인 풍경으로서의 묘미를 보여주게 될 것입니다.

한황수 작가는 사진을 다루고 있습니다. 그의 작업은 스트레이트 포토가 아닌 그래픽 툴을 개입시키며 그 고유한 이미지의 원본을 다양한 방법으로 조작한 상태로 제시하곤 합니다. 특히 텍스트를 통한 이미지의 확장은 시각적 상상력을 자극하는 동시에 이미지와 함께 작동하는 작가 특유의 유머를 드러내곤 합니다. 이번 전시에서는 자신의 주거 공간 속에서 함께 공존하게 된 아내의 물건들이 이 작가의 새로운 시각적 대상이 되었습니다. 작가가 평소에 사용하지 않았던 물건들은 시각적인 이질성을 가진 개채로서 다뤄지게 되는데, 사진으로 포착된 이 개체들은 컴퓨터 그래픽 툴을 통한 화면에서 분해, 반복, 재구축, 재구성하는 과정을 통해 가공됩니다. 이들은 작가의 텍스트로부터 파생하기도, 혹은 텍스트를 파생시키기도 하는데, 새로운 형태의 사물로 재탄생하게 된 화면의 일종의 허구적 서사를 형성하면서 모종의 역사성을 내포하게 됩니다. 이미지와 텍스트는 하나의 벽면 안에서 시각적인 단서를 통해 연결지점을 예측하게 하며 그 상호 작용에 관객이 개입할 수 있도록 합니다.

이 두 작가는 대상을 바라보는 시선을 유희적이면서도 주관적인 감흥으로 자유롭게 표현하고 있습니다. 동시에 서로 다른 방법론을 통하여 독창적 결과물을 만들어내고 있습니다. 즉 류민지는 하나의 대상이 가지는 여러 가지 층위를 집요하게 분해하여 그 개별화된 겹을 드러내어 병렬하고 있고, 한황수는 특정 대상의 원본성을 제거하고 다시 구축하면서 전혀 다른 기능과 가능성을 가진 개체로서 재조립합니다.

작가 약력

류민지(1988 @ryumj)는 서울을 기반으로 활동하는 회화 작가이다. 작가는 홍익대학교에서 회화과를 졸업하고 서울과학기술대학교 대학원 조형예술과를 졸업했다. 2019년 <Moving shapes> 위켄드, 2018년 <빛나는 것들> Keep in Touch Seoul, <Starry, starry> 가변크기 등 개인전을 가졌다. 2022년 <류민지 표영실 2인전> 미스터고트, 2021년 <축적된 자리> 서고예술실험센터, 2020년 <맑은 세계> Hotel imaginary, 2019년 <식물 x 세계> 무중력지대 무악재 등 단체전에 참여했다.

한황수(1989 @kahan_h)는 서울을 기반으로 활동하는 사진 작가이며, 서울예술대학교 사진과를 졸업했다. 2020년 <wheel and deal> 스페이스 윌링앤딜링, 2017년 <Are you gentle?> 수애뇨339, 2016년 <쌓인 팔로워들> 대안공간 눈 등 개인전을 가졌다. 2022년 <국제전 “I”> CICA미술관, 2020년 <사랑의 기술> 토탈미술관, 2018년 <환상적인 부수물> 스페이스 윌링앤딜링, 2014년 <UN SEUL GRAIN DE RIZ> 갤러리 메타노이아, <COME UP vol.3> Fn art 등 단체전에 참여했다. 소장처로는 국립현대미술관 정부미술은행, 수원지방법원 등이 있다.

About Exhibition

From September 22nd to October 29th, 2023, artists Ryu Minji and Han Hwangsu is presenting a two-person exhibition titled "Gaze Play“ in Space Willing N Dealing. This exhibition focuses on the potential transformations inherent in images as perceived through the individual perspectives of the artists. It showcases the outcomes derived from their active interpretation and manipulation of these perspectives. The paintings by Ryu Minji, which reveal the temporality of landscapes as images, and the photographic installation works by Han Hwangsu, which remove the inherent uniqueness of objects and implement unpredictable transformative possibilities as new subjects through the medium of photography and text, are creating a common context while being distinct from each other. In essence, these two artists share a concept while creating disparate outcomes as they deconstruct and reconstruct visual layers. The primary information received through the gaze undergoes entirely different processes driven by the playful attitudes of each artist, resulting in new works. This allows viewers to navigate the Space Willing N Dealing with a sense of ease.

Ryu depicts the surrounding landscape seen through the windows of her studio building. Through the frame of the window, the artist transfers the external scenery into the canvas. The landscapes recreated on the canvas capture the subtle changes in the scenery as it constantly shifts outside the actual window frame. The emotions, weather, and air conditions at the moment of observing the transformed landscape become the conditions for representing a single scene in multifaceted ways. The artist's focus is on the exhilaration of capturing these ever-changing scenes and translating them onto the canvas with subtle colors and textures. By observing the subtle changes found within the evolving environment, the artist draws various layers that involve specific emotions, time, and surroundings in what could otherwise be a typical landscape painting. Even though it's the same scene, the screen amplified the changing image elements, and it will reveal itself as a unique, subjective landscape, almost converging into an abstract image that showcases the beauty of one's personal perspective.

Han works with photography. His work involves manipulating the original images in various ways, incorporating graphic tools rather than adhering to straight photography, to present unique images. In particular, his extension of images through text stimulates visual imagination while revealing the unique humor that works in conjunction with the images.In this exhibition, the belongings of his wife, which coexist within his living space, have become the artist's new visual subjects. Objects that the artist typically does not use are treated as visually alien entities in this process. These objects, captured through photography, undergo manipulation on the screen using computer graphic tools, involving disassembly, repetition, reconstruction, and reconfiguration. They are derived from the artist's text or may give rise to text themselves, forming a fictional narrative within the transformed screens, embodying a certain historicity. The interplay between images and text within a single wall allows viewers to anticipate connection points through visual cues, enabling their engagement in this interaction.

These two artists freely express their perspectives on the subjects with both playful and subjective sensibilities. Simultaneously, they employ different methodologies to create unique outcomes. In other words, Ryu Minji diligently dissects the multiple layers inherent in a single subject, revealing and paralleling these individualized layers. On the other hand, Han Hwangsu deconstructs the originality of a specific subject and reconstructs it, turning it into an entirely different entity with different functions and possibilities.

WORKS

류민지_Over the window, Acrylic on canvas, 91x116.8cm, 2022.jpg
류민지_Over the window, Acrylic on canvas, 130.3x162.2cm, 2023.jpg
류민지_Over the window, Acrylic on canvas, 91x116.8cm, 2023.jpg
류민지_untitled, Acrylic on canvas, 112.1x145.5cm, 2023.jpg
류민지_untitled, Acrylic on canvas, 60.6x45.5cm, 2023.jpg
류민지_Over the window, Acrylic on canvas, 89.4x130.3cm, 2023.jpg
류민지_The cat by the window, Acrylic on canvas, 45.5x53cm, 2023.jpg
류민지_untitled, Acrylic on canvas, 24.2x33.3cm, 2022.jpg
류민지_The walls and shadows, Acrylic on canvas, 112.1x145.5cm, 2023.jpg
류민지_untitled, Acrylic on canvas, 60.6x72.7cm, 2022(1).jpg
류민지_untitled, Acrylic on canvas, 60.6x72.7cm, 2022(2).jpg
KakaoTalk_20230921_151859836.jpg
한황수_distorted tale G-B, Archival pigment print, 58x43.5cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale P-T, Archival pigment print, 45x45cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale S-R, Archival pigment print, 32x40cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale S-R, Archival pigment print, 40x32cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale T-B, Archival pigment print, 35x35cm, 2021.jpg
한황수_distorted tale P-S, Archival pigment print, 70x52.5cm, 2023(1).jpg
한황수_distorted tale P-S, Archival pigment print, 70x52.5cm, 2023(2).jpg
한황수_distorted tale F-B, Archival pigment print, 48x48cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale C-M, Archival pigment print, 35x35cm. 2021.jpg
한황수_distorted tale M-B, Archival pigment print, 48x48cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale F-L, Archival pigment print, 25x25cm, 2023.jpg
한황수_distorted tale P-S, Archival pigment print, 35x35cm, 2021.jpg
한황수_distorted tale C-U, Archival pigment print, 35x35cm, 2021.jpg

VIEWS

1_DSC00735.jpg
1_DSC00736.jpg
1_DSC00739.jpg
1_DSC00737.jpg
1_DSC00738.jpg
1_DSC00740.jpg
2_IMG_9356.jpg
2_IMG_9242.jpg
2_IMG_9301.jpg
3_IMG_9341.jpg
3_IMG_9324.jpg
1_DSC00753.jpg
bottom of page